FAQ

faq1. Czy do udziału w Pierścieniu Tysiąca Jezior (PTJ) niezbędna jest kwalifikacja?
Do udziału w PTJ żadna kwalifikacja nie jest potrzebna.

2. Na czym polega różnica między kategorią solo a open?
Zawodnik startujący w kategorii open może pokonywać dystans maratonu w grupie innych kolarzy (nie większej niż 15 osób). Natomiast w przypadku solo, kolarz zobowiązany jest pokonać całą trasę samotnie, zachowując przy tym minimum 100 m odstępu od innych uczestników (z pominięciem postojów w punktach kontrolnych oraz momentu, w którym wyprzedza bądź jest wyprzedzany przez innego zawodnika).

3. Na jakim rowerze mogę startować w maratonie?
W PTJ można startować na dowolnym rowerze napędzanym wyłącznie siłą własnych mięśni. Może być to zarówno rower szosowy, górski, turystyczny, tandem a nawet rower poziomy.

4. Czy w PTJ obowiązuje podział na kategorie wiekowe oraz według rodzaju roweru?
W Pierścieniu Tysiąca Jezior nie ma podziału ani na kategorie wiekowe, ani na rodzaj roweru. Jedyny podział jaki obowiązuje to rozróżnienie na kategorie solo i open oraz na mężczyzn oraz kobiety.

5. Czy mogę korzystać z własnego wozu technicznego?
Na trasie jest regulaminowy zakaz korzystania z własnego wozu technicznego.

6. Czy mogę korzystać z pomocy osób trzecich na trasie?
Regulamin zabrania korzystać z pomocy osób trzecich (oczywiście z wyjątkiem wsparcia udzielanego przez ekipę techniczną PTJ).

7. Gdzie znajdują się punkty kontrolne na trasie?
Ostateczna lista punktów kontrolnych publikowana jest najpóźniej na 3 tygodnie przed startem PTJ na oficjalnej stronie imprezy (www.pierscien.1008.pl) oraz wręczana jest uczestnikom maratonu wraz z mapką trasy (wydaje się ją podczas rejestracji w biurze wyścigu). Przeciętnie na trasie zawodów ulokowanych jest ok. 10 punktów kontrolnych w tym 1–2 tzw. duże punkty kontrolne, w których oprócz suchego prowiantu dostępny jest także ciepły posiłek oraz nocleg.

8. Czy trzeba jechać non stop czy dozwolone są dłuższe przerwy na odpoczynek?
Nie ma obowiązku jazdy non stop, natomiast trzeba się zmieścić w limicie czasu 40 godzin. Należy też pamiętać, że obsługa punktów kontrolnych przebywa w nich jedynie w godzinach wyznaczonych na podstawie czasów przejazdu najwolniejszych dotąd zawodników.

9. Czy organizator zapewnia miejsca noclegowe na starcie i mecie?
Organizator zapewnia noclegi dla zawodników i osób towarzyszących na polu namiotowym w bazie zawodów w Świękitkach (konieczne posiadanie własnego namiotu).

10. Co będzie, jeśli się zgubię i nie odnotuję przyjazdu w jakimś punkcie kontrolnym?
Za brak potwierdzenia pobytu w którymś z punktów kontrolnych przewidziana jest regulaminowa kara czasowa wynosząca 12 godzin. Poszczególne punkty kontrolne zlokalizowane są jednak bezpośrednio przy trasie wyścigu, tak aby przejeżdżający kolarze nie mieli problemów z ich odnalezieniem. W przypadku zabłądzenia należy powrócić na trasę albo tą samą drogą, albo inną, najkrótszą możliwą trasą, nie omijając jednocześnie żadnego z punktów kontrolnych.

11. Czy mogę w trakcie zawodów zmienić kategorię solo na open?
Wystarczy zgłosić ten fakt sędziemu i obrócić swój numer startowy do góry nogami. Numery dla kategorii mają różne kolory, aby każdy widział czy zbliża się do zawodnika jadącego solo czy open i zachował właściwy dystans. Nie ma natomiast możliwości zmiany kategorii open na solo.

12. Co zrobić, jeśli na trasie utworzy się grupa liczniejsza niż 15 zawodników?
W takiej sytuacji zawodnicy mają obowiązek natychmiast rozdzielić się na grupy liczące mniej niż 15 osób i zachować jednocześnie minimum 100 m odstępu pomiędzy nimi.

13. Co grozi za jazdę w grupie liczącej powyżej 15 osób?
Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, po drogach publicznych nie może poruszać się grupa większa niż 15 rowerzystów. Regulamin przewiduje karę czasową wynoszącą jedną godzinę dla każdego zawodnika jadącego w takiej grupie, a w przypadku interwencji policji wymiar kary zwiększa się do 12 godzin.

14. Co zrobić w razie awarii sprzętu lub wypadku na trasie?

Na trasie zawodnik zdany jest na siebie i napraw musi dokonać we własnym zakresie. Wsparcie w postaci serwisu rowerowego dostępne jest jedynie w wybranych punktach kontrolnych (listę punktów, w których dostępny będzie serwis zawodnicy otrzymują podczas rejestracji w biurze zawodów).

15. Czy posiadanie licznika jest obowiązkowe?
Nie jest obowiązkowe, ale w tak długiej trasie jest bardzo przydatne.

16. Czy dopuszczalne jest posiadanie własnej nawigacji?
Tak. Jednak przy wgrywaniu śladu udostępnianego przez organizatora należy zwrócić szczególną uwagę na aktualność map w urządzeniu oraz poprawność wgrania śladu. Zdarza się, że urządzenie wgrywa ślad błędnie lub w kawałkach i na trasie pojawiają się kłopoty z nawigacją.